torsdag 2 april 2009

Vegansk brieost

Kom just över ett recept på vegansk brieost, som jag var tvungen att översätta och dela med mig av. Har inte testat själv än, men det kommer, det kommer.

Översatt Recept:

Vegansk Brieost

1-2 msk vetegroddar, eller 1 dl rostade finhackade mandlar

3 ½ dl vatten

3 msk agarflingor, eller 1 msk agarpulver

1 dl hackade cashewnötter

1 dl smulad hård tofu

1/2 dl näringsjästflingor

1/3 dl nypressad citronsaft

2 msk tahini

1 ½ tsk lökpulver

1 tsk salt

¼ tsk vitlökspulver

1/8 tsk malna dillfrön eller malen koriander (urkgh!)

Smörj en ugnssäker form (gärna rund, inte särskilt djup, pajform) med olja och strö över vetegroddarna eller de hackade mandlarna. Sprid ut dem så jämt som möjligt. Ställ undan så länge. Blanda vatten och agar agar i en liten stekpanna och koka upp. Minska värmen och sjud blandningen tills agaren har lösts upp. Det tar ungefär 5-10 minuter. Rör ofta.

Häll över blandningen i en mixer och tillsätt resten av ingredienserna. Mixa alltsammans några minuter tills blandningen är slät. Man kan få stanna mixern då och då och skrapa ner smitare från sidorna, tillbaka ner i smeten. Häll smeten i den försmorda, vetegroddade eller mandlade formen. Stoppa in formen i kylskåpet och låt den kyla utan lock. När den har kallnat helt och hållet, täck formen och låt den stå i kylen i flera timmar eller över natten. Ta sedan ut formen och vänd den uppochner på ett fat eller liknande. Vetegrodds/Mandeldelen kommer nu vara på ovansidan. Sen är det bara att skära upp och sätta igång och äta! Osten håller sig i 5-7 dagar.

/Ultimate Uncheese Cookbook

Ett varningens ord: Jag höftade lite med måtten när jag översatte, eftersom det ofta blir en decimal hit eller dit, så skulle jag nog tipsa om att ta rågade mått när det gäller dl-mått, eftersom det är det som diffar. Msk och tsk är samma i original och översättning.

5 kommentarer:

  1. Ojoj! Detta ska testas!

    Btw. Jag svarade precis på din kommentar om träsktårtan :)

    SvaraRadera
  2. Vi provade att göra den, men jag blev lite missnöjd. Jag tyckte mest att det smakade tofu och hade inte alls den där krämiga känslan som vanlig brie-ost har.

    SvaraRadera
  3. Hmm, jag är skeptisk till dina höftningar. 1 dl kan jag tänka mig du höftade av 1/2 cup (U.K). dvs 1,2 dl. Det blir faktiskt en hel del med höftningarna. 1/3 dl citronsaft kan jag inte riktigt se hur du höftade fram.

    1 cup (U.K) blir ju ungefär 2.4 dl. De brukar dela upp i 1/2, 1/3, 1/4 så det är rätt enkelt att räkna ut och följa.

    Just b-jäst (framförallt), tahini, miso (för sältan antar jag) och cashew har jag sett i flera ostrecept. Tycker b-jäst är det som är mest ostigt, men det andra funkar om det är bra mängder.

    Brukar använda detta recept till pasta, men om det är superostigt vetefan. Men gott och nyttigt iaf.

    3/4 cup water (1.8 dl)
    6 tbsp tahini
    2 tbsps nutritional yeast flakes
    2 tbsps fresh lemon juice
    2 tbsps chopped onions (*)
    2 tbsps sweet white miso (har aldrig haft vit miso)
    1/4 to 1/2 tsp salt

    Här är ett recept för ostsås där b-jästen får framträda mycket, den blir ganska melty också. Man märker om man inte gillar b-jäst när man äter denna, det är ju speciellt. Jag föredrar nog det i lite mindre mängder, sen är det ju dyrt också.

    Melty Nutritional Yeast "Cheese"

    1/2 cup nutritional yeast flakes (1,2 dl)
    1/2 cup flour
    1 tsp salt
    1/2 tsp garlic powder
    2 cups water (4,8 dl)
    1/4 cup *margarine (0,6 dl)
    1 tsp wet mustard

    Nu orkar jag inte räbbla mer.

    SvaraRadera
  4. sorry, det ska stå U.S inte U.K.

    1 U.S cup är 1/2 U.S pint. Dvs 2,37 dl avrundat, men sen finns det "legal" cup som används för näringsetiketter osv, den ligger på 2,4 dl. Tycker att det blir enklast att räkna med 2,4 dl iaf. Det är korkat att de inte använder metriksystemet, eller att det inte finns en standard på vad en cup är.

    SvaraRadera
  5. Åh, missade att folk hade svarat!

    Robin och Emma: trist att det inte blev så bra =/ Jag ska nog prova recepten själv innan jag lägger upp dem i fortsättningen.

    Scrdcow: Jag använde mig av google och höftade som sagt, kanske missade lite där. Tack för recepten! Ska testas!

    SvaraRadera