söndag 5 april 2009

Skagenröra

Jag var, för några månader sen, på en föreläsning med Emma Kolback, Göteborgs egen vegankock, som handlade om vegansk matlagning. Hon tipsade om en massa saker som är bra att veta om man ska försöka sig på att laga veganskt. Några saker som jag kommer ihåg extra, var att smak och fett hör ihop (så därför använder jag ganska mycket olja när jag steker tofu t.ex.) och att näringsjäst är bra att ha, för att dess smak liknar ostsmak på något vis.

Under föreläsningen gjorde hon även en vegansk skagenröra, som alla fick smaka av. Den var jääättegod och jag ska definitivt göra den, så fort jag fått pengar. Här är receptet för den som är intresserad:

Fått recept:
Vegansk skagen

200 g fast tofu

½ dl vegansk majonnäs

½ dl sojagrädde

½ tsk örtsalt

1 krm vitpeppar

1 krm Dijonsenap

½ krm mortlat lapsang te

1 msk finhackad gul lök

½ dl hackad dill

½ tsk rivet citronskal

½ tsk citronjuice

2 msk svart tångcaviar

Smula tofun med händerna eller med gaffel. Blanda i resten av ingredienserna.

Servera på bröd eller med färskpotatis och en sallad. Eller använd som fyllning i crepes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar