onsdag 1 april 2009

Ostsås

Jag är inte vegan. Jag kallar mig vegetarian som drar åt veganskt. När vi lagar mat hemma, använder vi inte animaliska produkter, men om vi äter ute (något som händer väldigt sällan), kan vi tänka oss att äta ost och ägg och sånt som ofta ingår i en hel del mat. En stor anledning till att det är så är förstås att det fortfarande inte finns tillräckligt med alternativ både vad gäller café- och restaurangutbudet, men också att jag inte lyckas stilla mitt ostbehov på andra sätt. Än.

Jag har sedan någon vecka tillbaka tjatat om en vegansk ostsås som jag håller på och knåpar ihop i huvudet. Denna ostsås kommer inte bara smaka som animalisk ko-ost, utan även kunna användas till alla möjliga sorters pizzor, pajer och gratänger. För att inte tala om vegansk lasagne.

Hittills har jag kommit fram till följande ingredienser:
Näringsjäst (ostig smak, men räcker nog inte i sig)
Sojamjöl (öh.. jag vet faktiskt inte, men det känns bra)
vatten

Alltså är receptet ganska mesigt och ofullständigt än så länge.
Jag har, efter att upptäckt Redwoods nya (?) Cheezly veganost med Nachosmak, börjat fundera på om det inte skulle vara en bra ingrediens. Efter att ha köpt in och smakat på den, måste jag säga att den överträffar allt vad jag har upplevt i veganostsammanhang förut. Den är helt fantastisk! Jag måste ha den i ostreceptet! Och snart måste mina CSN-pengar komma, så att jag har råd att köpa den himlarns osten!

Jag återkommer med med info allteftersom.

Cheers!

3 kommentarer:

  1. Detta blir kanske ganska obvious, men ville skriva det iaf.

    Komjölksost brukar vara svårt för många att släppa även om de vill. Kan ju ha flera faktorer men en kan ju vara att kaseinet är lite smått beroendeframkallande (använder samma belöningscentrum i hjärnan som opiater), så är man osttorsk blir det nog lite svårare. Känns som du är inne på rätt väg dock :)

    Mitt tips är att bara bestämma sig, inse för sig själv varför man inte vill äta ost och sen bara hålla sig till det. Vill man ha något ostigt så är det ju inte just att det är komjölksost i sig som är grejen, utan smak, konsistens, fetter, umami osv.

    Personligen gick jag i steg, och gjorde som ni under en period, jag var hobbyvegan (vegan i hemmet, ovo-lakto ute). Men sen kändes det fel, när jag inte egentligen tyckte att det var rätt det jag gjorde, så för att må bättre själv över det hela så bara bestämde jag mig att jag skulle vara vegan fullt ut. Sen dess insåg jag att det inte var alls jobbigt utan något man relativt snabbt växte in i, man hittade alla nya alternativ ute och sådär, och det blev roligt att testa massa nytt. Provade Brute Islands ostar, tyckte alla var äckliga som fan men att cheddarn var bäst. Det fanns inga andra veganostar för mig att tillgå då bortsett från en mjukost som beneviva gjorde (som nu heter gogreen, men de gör inte osten längre), men det var ju inte hårdost. Insåg att det var lite vanesak att gå över och äta vissa sojaprodukter, men när man väl vant sig smakar det inte konstigt alls. Jag sket helt sonika i osten. Hade levt snålt innan också och köpte inte komjölksost för det var så dyrt tyckte jag, så det var lite enklare då. Det var mer när jag åt ute som det var förändring.

    Men sen dess har man ju hittat massa nya ostar att prova och så, så brukar lyxa till med det ibland. Många saker kan man ju bara kringgå osten genom att köra med en god sås istället (pizza, lasagne osv) eller göra en ostischsås som blir god tillsammans med det andra, men som kanske inte är helt super i sig själv (inget jag provat har varit super + ostigt, antingen har den varit ganska ostig, men inte helt hundra, eller har den mest varit god men inte så ostig). Man måste ju ändå inse att man vill ju äta saker som är gott, inte att det måste vara ost eller ostigt. Sålänge man kan äta gott och tillfredställande så behöver man inte tänka så mycket på just ost. Redwoods ostar äger dock. Follow your heart och teese har jag velat prova men vet ingen som importerar hit från USA.

    SvaraRadera
  2. En annan sak jag var inne på innan var att jag ville ha något som smakade mycket smör för jag lagade mycket indiskt med ghee i tidigare, och vegetabilisk ghee som finns i vissa utländska-livsmedlesbutiker är ju bara härdat/trans- fett, straight up! Men i USA finns Earth Balance som tydligen ska vara ritkigt schysst, inte fått tag på här. Milda Culinesse har annars mer smörsmak så brukar köra på det om smörsmaken är viktig, annars har jag bara släppt grejen och lagar gott indiskt käk iaf.

    Jag är rätt mycket inne på hela grejen att försöka förstå vilka komponenter i mat som skapar välbefinnade och sen replikera dem. Tex om jag lagar till köttisar så kanske jag försöker ha i något som smakar umami, bra med fett, bra med sälta, god kryddning. Smakerna binder ju sig i fettet, och allt mycket proteinrikt smakar umami (eftersom glutamat är en aminosyra), men man kan ju krydda upp det lite mer med tex sojasås eller rostad sesamolja (den som smakar mycket). Annat trick är ju att använda kryddning som brukar användas i icke-vegan-rätter, tex för fisk så funkar dill, citron, lite liquid smoke (eller krossat lapsang te) för att det att smaka lite rökt fisk, tex med tofu då. Emma kolback har ett schysst recept för fiskefrikadeller som är superba. Kombinerar man ihop dessa två ideer så brukar det bli riktigt lyckat och även köttisar tycker om det. Konsistens är jag dock inte lika bra på, men det jobbar jag på :P Ska laborera mer med vetegluten och göra något gott. Är inte ute efter att ha massa kött-substitut grejen egentligen, mest att det är kull att labba och försöka uppnå något specifikt resultat. Sen är det ju schysst att ha kött-substitutgrejer ibland till vissa saker och kan man göra dem själv med vetegluten eller anant så varför inte. Men man klarar sig ju bra utan också.

    SvaraRadera
  3. saffranstagliatelle med fiskefrikadeller

    Saffranstagliatelle

    1 finhackad, stor, gul lök
    3 msk rapsolja
    1 grönsaksbuljongtärning
    1 krm vitpeppar
    1 krm dragon
    1 krm timjan
    1 nypa gurkmeja
    1/2 krm kajennpeppar
    2 krossade vitlöksklyftor
    1 stor näve persilja
    1/2 g saffran
    3 stora tomater
    1 dl vitt vin
    1 tsk citronsaft
    300-400g tagliatelle


    Fräs lök, buljong, vitpeppar, dragon, timjan, gurkmeja och kajenn på låg värme, cirka 30 minuter. Tillsätt vitlök och riv ner persiljan efter halva tiden. När löken är helt smält är det dags för tomat och saffran. Koka tomaterna hela tills dom förlorat sin struktur. Tillsätt vinet och koka en minut. Ta av från värmen och tillsätt citron. Koka pastan och blanda den med lök- och tomatröran.


    Fiskefrikadellerna

    500 g naturell fast tofu
    1 grönsaksbuljongtärning utrörd i en matsked varmt vatten
    1/2 krm vitpeppar
    1 pressad vitlöksklyfta
    1/2 tsk dijonsenap
    1 krm sambal oelek eller lite kajenn
    1 tsk timjan
    2 tsk rivet citronskal
    1 tsk liquid smoke
    1/2 dl hackad dill
    2 tsk vetemjöl
    2 tsk rapsolja


    Hacka hälften av tofun till små kuber och mixa resten slät med stavmixer. Blanda alla ingredienserna i den mixade tofun och vänd sist i tofuhacket. Forma massan till frikadeller och stek dem gyllenbruna i rapsolja på medelvärme i 5-6 minuter. Servera tagliatellen på en bädd av färsk spenat och rucolla, gärna smaksatt med citron och lite salt. Toppa med några frikadeller och en dillkvist.


    Ett recept från Veganomicon (hade ni den kokboken?).
    http://www.chow.com/recipes/11364

    Grymt goda chickpea cutlets. Använder inte för mycket glutenmjöl (så blir inte så dyrt) och det blir endå lite så lagom trådigt så det känns inte bortkastat. Brödsmulorna suger upp allt fett och götta, så de blir saftiga och goooooda :D

    Som en sista note angående osten kan jag rekommendera podcasten Vegan Food For Thought (http://www.compassionatecooks.com/podcast.htm). Hon gör väldigt bra lite kortare avsnitt med mycket informations densitet, där hon förklarar hur saker ligger till osv. Finns en episod om ost.

    Vegan Freak Radio (http://veganfreakradio.com/) är schysst också.

    Samt, Animal Voices som har mycket intervjuer kring allt möjligt som relatetar djurrätt, och djur. Allt från tex aktivister, fotografer, akademia osv. Mycket intressanta saker! (http://www.animalvoices.ca/)

    Ni kankse redan kände till dessa. De är iaf mina favouriter. Men Isa Chandra Moskowitz är högst på min fan-lista ;)

    Shit vad långt detta blev, nåja!

    Fridens, ärtor på jorden osv... hej!

    SvaraRadera