lördag 28 mars 2009

Bönbröd!

I ett avsnitt av tv-serien "Hej Rymden", bjuder en av karaktärerna de andra på vad han kallar bönbröd. Jag blev så sugen efter att ha sett det, att jag knåpade ihop ett eget recept.

Eget recept:
Kjells Bönbröd

Ingredienser
1 Bröd
400g bönor
Veganost/näringsjäst
Tomatkross
Kryddor
Lök
Vitlök

Skala och hacka lök och bryn den i en stekpanna. Tillsätt tomatkross och vitlök och kryddor, typ basilika, oregano, timjan, eller något annat som du vill använda. Glöm inte att salta och peppra, och smaka av. Ha i bönorna sist, eftersom de inte behöver kokas så himla länge, oavsett om du kokt själv eller köper konserverat.

Sätt ugnen på 200°. Ta brödet och dela det på längden, lämna gärna mer av underdelen än överdelen. Gröp ur underdelen och blanda i urgröpet i bönröran. Lägg över bönröran (nu med bröd inblandat) i underdelen som nu borde se ut lite som ett badkar och lägg på locket. Riv ost (eller använd näringsjäst) och strö över och skjuts in i ugnen! Låt brödet stå tills det ser färdigt ut, jag tippar på att det kan behövas 20-30 minuter kanske.

Kan vara bra att nämna att det här receptet kom till när jag fortfarande åt ost och har ändrat den biten i efterhand. Veganost smakar, enligt min mening, antingen för lite eller för illa och är inget ordentligt substitut, men det är ganska nära. Näringsjäst smakar lite nötigt och lite ostigt, fast inte särskilt likt ost egentligen. Man kan skippa ost överhuvudtaget också förstås. Det kan ju vara en bra idé att uppfinna en ostliknande sås som man kan ha vid sådana här tillfällen. Jag återkommer efter att ha laborerat lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar