lördag 28 mars 2009

Återigen ny blogg.

Här skapas det bloggar till höger och vänster minsann!

Det kanske inte går som jag vill, men jag tänkte att även om det finns en hel del veganbloggar, så kan det knappast skada med en till. Det jag vill få ut av det hela är delvis att sprida mina egna och andras recept som jag hittar och delvis att ta del av andras recept. Må veganscenen växa och klättra uppåt, utåt och inåt på alla sätt och vis! En annan bra anledning (som jag just kom på) är att det finns många recept på engelska, med amerikanska mått och flera coola engelska veganska kokböcker. Eftersom jag är så duktig på engelska, vore det ju dumt om jag inte översatte dessa recept och spred till resten av alla hungriga svenska veganer.

Nåväl, här kommer ett recept som jag har suttit och ruvat på ett tag :


Eget recept:
Dumplings


Ingredienser
Mjöl
Vatten
Salt
Rundkorningt ris

Fyllning
Morötter
Ingefära
Tofu (fast)
Lök


Gör så här
Blanda mjöl och en nypa salt i en skål. Tillsätt vatten, lite i taget, och rör samtidigt. Fortsätt tillsätta vatten tills degen inte klibbar, men känns en aning gummiaktig. Koka upp en stor (gärna djup) kastrull med vatten.

Att göra fyllningen är ganska enkelt, skala och hacka morötter, ingefära och lök ganska smått. Smula ner tofu’n, stek en stund, tills den har fått färg. Ha i löken och fräs runt ett tag utan att bränna löken. Lägg sedan i morötterna och ingefäran. Stek tills det känns klart, krydda om du vill.

Plocka ut små bollar ur degen och kavla ut dem, tills de blir väldigt platta och runda. Lägg i lite fyllning i varje, se till så att du inte tar för mycket fyllning, för då kan det bli svårt att stänga dumplingsen. Vik upp kanterna och försök hålla fyllningen inne i degpaketet. Tryck ihop kanterna, man kan göra lite som man vill, antingen vika ihop paketet och göra som en pirog, eller vika ihop fyra sidor och trycka in alla lösa flikar. Försök att undvika att bli blöt om fingrarna, det kan bli väldigt kladdigt och svårt att stänga paketet. Gör några stycken degknyten och lägg i en kastrull med kokande vatten. Kokningen går ganska snabbt, när knytena flyter upp till ytan är de färdiga.

Servera med kokt (rundkornigt) ris och japansk sojasås. Eller så kan du skippa riset, men sojasåsen är viktig!

Jag har inte testat så många olika fyllningar, men det går såklart att ha i lite allt möjligt, typ quornfärs eller sojagranulat på något vis... receptet kan och kommer antagligen uppdateras allteftersom jag testar nya grejer, eller får tips av andra.

/Kjell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar